Om Franchise
Vi brukar säga att franchisiering kombinerar det bästa av två världar!
Vi brukar säga att franchising kombinerar det bästa av två världar! Ett framgångsrikt affärskoncept och fördelarna med en stor kedja med självständigas engagemang, uthållighet och drivkraft.
Franchisera
Franchising är en metod för att utöka företag och distribuera produkter och tjänster. Det bygger på ett förhållande mellan varumärkesägaren (franchisetagaren) och den lokala operatören (franchisetagaren).
Franchise
En franchise är ett avtal eller licens mellan två juridiskt oberoende parter som ger en person (franchisegivare) rätten att handla i ett bestämt område under franchisörens varumärke. Franchisegivaren har rätt att marknadsföra en produkt eller tjänst med franchisörens drift.
Franchisören
Franchisören är företaget som franchisar sin verksamhet. Det finns många fördelar med att använda franchising, både för franchisören och franchiseen.
Kapital
Franchisörens kapitalkrav kommer att vara lägre eftersom franchiseesen tillhandahåller kapital för att öppna varje franchised butik.
Motiverad och effektiv ledning
The local management of each franchised unit will be highly motivated and very effective. They treat the franchise units as their own and that will usually lead to higher sales and profit levels.
Färre anställda behövs
Lokal ledning för varje franchised enhet kommer att vara mycket motiverad och mycket effektiv. De behandlar franchised enheterna som sina egna och det kommer vanligtvis leda till högre försäljnings- och vinstnivåer.
Tillväxthastighet
Franchisenätverket kan växa så snabbt som franchisetagaren kan utveckla sin infrastruktur för att rekrytera, utbilda och stödja sina franchisetagare.
Minskad delaktighet i dagliga operationer
Franchisören kommer inte att vara involverad i de dagliga verksamheterna för varje franchised butik.
Begränsade risker och ansvar
Franchisören kommer inte att riskera sitt kapital och behöver inte underteckna hyresavtal, anställningsavtal etc.
Öka varumärkesvärdet
Genom att utnyttja franchisees tillgångar hjälper franchisörer att effektivt och snabbt öka sin marknadsandel och varumärkeskapital.
Reklam och marknadsföring
Franchisören kommer att nå målkunden mer effektivt genom samarbetande reklam- och marknadsföringsinitiativ.
Kundlojalitet
Franchisörer använder kraften i franchising som ett system för att bygga kundlojalitet, att locka och behålla kunder.
Internationell expansion
Internationell expansion är lättare och snabbare eftersom franchisetagaren har lokal marknadskunskap. Franchising är en framgångsrik form av samarbete som hela tiden växer. Antalet franchisekedjor i Sverige har inte kunnat fastställas helt i undersökningen. A qualified estimate that is made, however, is that there are about 640 franchise chains in Sweden. The investigator has estimated the number of franchise units at about 24,500. Both of these estimates are based partly on the statistical data available.